Justin Bieber en de strategie achter Kamasutra - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Vince - WaarBenJij.nu Justin Bieber en de strategie achter Kamasutra - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Vince - WaarBenJij.nu

Justin Bieber en de strategie achter Kamasutra

Door: Yours truly

Blijf op de hoogte en volg Vince

14 April 2014 | Nepal, Kathmandu

Ik heb een tijd niet meer geschreven maar ben inmiddels flink geacclimatiseerd. Ik liet u achter bij de smartphone met blote voeten en start nu met een andere observatie die je van te voren niet verwacht. Hier in Kathmandu zijn de straten overdag eigenlijk de Nederlandse equivalent van een groentemarkt, maar dan overal de hele dag. Overal zie je mannen met megamanden op fietsen vol groenten, vrouwen met kleedjes (niet perse seks gebonden) met groenten, stalletjes, enz enz. Gezien de smog en stof overal is het verstandig de groenten voor het eten eerst grondig te wassen. Echter is de stof en de smuzigkeit op de groenten niet de grootste zorg van de Nepali. Op mijn kantoor vertelt een grappige Nepalese man me dat men zich meer zorgen maakt om de pesticiden op de groenten. Sterker nog, wanneer je een insect in je groenten vindt, aldus de grappige Nepalese man, dan weet je dat je groenten schoon van pesticiden zijn, anders was het desbetreffende insect niet in de groenten gekomen. Dit had ik, zoals u al begrijpt, niet van te voren verwacht. Toen ontmoette ik iemand van de World Bank die Hashish heet, had ik ook niet verwacht.

Het ochtendritueel naar werk wordt immer interessanter. De eerste anderhalve week hier was alles raar en indrukwekkend, maar nu begin ik steeds meer de verschillen tussen hetgeen er om me heen gebeurt te zien. Zo heb ik in mijn ochtendritueel een vriend gemaakt. Op de hoek van de straat als ik mijn steegje uit kom, staat een enorme haan. Een zei-feitje, in het Engels is een haan een Cock, en een kip een Hen, nooit geweten.. De hoekhaan is prachtig en staat de hele dag trots op de uitkijk. Het is een mooie haan, maar het is nog steeds wel enigszins vreemd dat hij de hele dag op de hoek de wacht staat te houden. Elke ochtend heb ik nu even mijn momentje met de haan.

Er rijden hier enorm veel oude statige vijftigerjaren tankwagens door de straten. Aangezien er hier geen waterleidingen zijn vervoeren de meesten water. Alle tankwagens zijn compleet beschilderd met de prachtigste goden, en andersoortig gedoe in de felste kleuren. De reden waarom het wagenpark van Nepal verouderd is maar nog steeds rond rijdt is te vinden in de lage lonen. Aangezien het onderhouden van deze barrels naast materiaalkosten niet veel kost, zijn ze goed op de weg te houden. Dit brengt de volgende tegenstrijdigheid voort; het onderhouden en lang gebruiken van een auto zou enigszins goed moeten vallen in de duurzaamheidshoek. Aan de andere kant slurpen deze prachtige gevaarten enorm veel brandstof die er als zwarte rook uit komt, wat natuurlijk weer niet echt lekker valt in diezelfde duurzaamheidshoek.

Veel jongeren hier zien er nog veel hipper uit dan in de hippere kringen in Nederland. Het tot dusver meest opvallende is de mannen haarmode. Waar ik gewend ben dat de mate waarin je de hoogte in kunt gaan met haar zekere grenzen heeft, krijgen ze het hier voor mekaar om zeker de helft van de lengte van kin tot kruin de lucht in te stijgen. En ze zijn er ook zeer creatief mee. Zo zie je de van kruin tot nek explosie met zijkanten stijl, de Johhny Bravo kuif, de vallende om je kin lok met aan de andere kant een explosie en ga zo maar door. Daarnaast houden ze hier van blokjesoverhemden, broekkettingen, mouwloze hemdjes en grote zonnebrillen. De invloed waaraan de jeugd hier blootgesteld wordt is zeer divers en het beste te typeren als MTV meets India. Uiterlijk is hier erg belangrijk en als je hier leeft dan krijg je vaak opmerkingen over je uiterlijk. Zo schijn ik te lijken op een of andere Bollywoodster. Bij het zoeken naar nadere verklaring voor deze opmerkingen schijnt het mijn haar te zijn, ik heb dus Bollywoodhaar.

Ik ben gister op een van de meest heilige der heilige pleinen geweest. Hier ben ik rondgeleid door een vriendelijke man en hij had zijn zoontje meegenomen omdat het nieuwjaar was en het zoontje graag de festiviteiten wilde zien. Een grappig zei-feitje over de Kamasutra sculpturen zit hem in de verklaring voor deze sculpturen door de gids. De Hindoes en Moslims schijnen een nogal slechte relatie te hebben. Dit heeft geresulteerd in het vernietigen van Hindoe tempels door Moslims. Uit defensief oogpunt hebben de Hindoes besloten veel seksuele scenes te integreren in hun bouwsels. Hier mochten de Moslims, aldus mijn gids, niet naar kijken, en dus kunnen ze de tempels lastiger kapot maken.

De invloed waaraan de jeugd wordt blootgesteld is iets wat ik erg leuk vindt om over na te denken. Dit brengt mij tot de volgende frustratie. De gids vraagt me of ik iets met muziek doe omdat mijn haar er muziekerig uit ziet. Hij vertelt me dat zijn zoontje graag zanger wil worden en hij vraagt me iets voor hem te zingen. Ik doe blue suede shoes en vraag het zoontje ook iets te doen. Het zoontje is net iets te verlegen en na wat gegiechel vertelt hij dat zijn grootste idool Justin Bieber is. Nu geloof ik erg in de kracht van het internet en haar emanciperende werking op de jeugd van hier, maar besef me nu dat dit ook de verkeerde kant op kan gaan.


  • 14 April 2014 - 21:19

    Anneke:

    Vince, fijn weer wat van je te lezen ook fijn dat je draai daar al aardig vindt. Ook fijn dat er al een maand op zit

  • 15 April 2014 - 10:21

    Bram Over:

    Er schijnt een zekere 'Gerard Boling' rond te lopen in bollywood, misschien bedoelen ze die.

  • 15 April 2014 - 10:23

    Niet Vince:

    Lul

  • 15 April 2014 - 13:21

    Francis:

    Vince,
    wat een grappig verhaal weer! Heb je ook foto's van al die haarstijlen?


  • 15 April 2014 - 19:16

    P. Aardebekje:

    Justin Bieber altijd +1

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vince

Een verslag vanuit Nepal.

Actief sinds 23 Maart 2014
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 11190

Voorgaande reizen:

02 Januari 2018 - 01 Juni 2018

Oenké in Oeganda

23 September 2014 - 13 Januari 2015

Op naar Zuid-Amerika en daar voorbij

23 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

23 Maart 2014 - 17 Juni 2014

De kathmandude

Landen bezocht: